Την Κυριακή 24 Σεπτεμβρίου πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η Ημερίδα «Στη ρότα των πουλιών – Μια εκπαιδευτική έρευνα για τους βιότοπους της Λέσβου».
Την εκδήλωση διοργάνωσαν ο Σύλλογος Καλλονιατών Λέσβου, η Ομοσπονδία Λεσβιακών Συλλόγων Αττικής (ΟΛΣΑ), το Ινστιτούτο Κοινωνικής Δυναμικής, η Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία και το Κέντρο Περιβαλλοντικής Ενημέρωσης Καλλονής με τη χορηγία του Δήμου Λέσβου, της Blue Star Ferries και την ευγενική υποστήριξη του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Τα σχολεία συντόνισαν οι καθηγητές Μιχάλης Ανδρεαδέλλης, Δημήτρης Ραδίτσας και Νίκος Αγγελίνος.
Χαιρέτησαν εκ μέρους του Δημάρχου Λέσβου ο κ. Δημήτρης Αλεξίου, Πρόεδρος του Νομικού Προσώπου Πολιτισμού, Αθλητισμού και Τουρισμού,
και ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Β΄ Αθήνας, κ. Αθανάσιος Φαλούκας.
Συμμετείχαν 4 σχολεία της Λέσβου με έρευνα πεδίου στο θέμα των βιότοπων της Λέσβου.
Πράγματι, οι μαθητές του 4ου Λυκείου Μυτιλήνης με τον καθηγητή Νίκο Αγγελίνο, του ΕΠΑΛ Καλλονής με την καθηγήτρια Φωτεινή Ευαγγέλου, του ΓΕΛ Πολιχνίτου με την καθηγήτρια Βάσω Σαλταμάρα και του ΓΕΛ Άντισσας με την καθηγήτρια Άννα Καλύβα, και με τη βοήθεια της περιβαλλοντολόγου κ. Ελένης Γαληνού αναζήτησαν υγρότοπους στην περιοχή τους (Αλυκές Καλλονής και Πολιχνίτου, χείμαρροι Τσικνιάς, Βούβαρης, Μυλοπόταμος, Εννιά Καμάρες, Ποταμιά, Λιμνοθάλασσα των Μέσων, το έλος της Σκάλας Καλλονής, αλλά και μικροί υγρότοποι στη Δυτική Λέσβο, στα Λάψαρνα, στη Φανερωμένη, στον ποταμό Τσιχλιώτα, στις εκβολές Χρούσου, στη Σκάλα Ερεσού).
Εκεί παρατήρησαν διάφορα είδη μεταναστευτικών πουλιών, που έρχονται στο νησί μας την άνοιξη, όπως ο Καλαμοκανάς, ο Κρυπτοτσικνιάς, το Σμυρνοτσίχλονο, το Νανογλάρονο, τα βιντεοσκόπησαν και κατέγραψαν τόσο τα χαρακτηριστικά τους, όσο και τη συμπεριφορά τους.
Επίσης πήραν μέρος 4 σχολεία της Αθήνας με βιβλιογραφική έρευνα.
Έτσι, το 1ο ΓΕΛ Χαλανδρίου με την καθηγήτρια Δήμητρα Ευαγγέλου,
το 2ο ΓΕΛ Χαλανδρίου με την καθηγήτρια Δέσποινα Αρζουμανίδου,
το 5ο ΓΕΛ Χαλανδρίου με τον καθηγητή Βασίλη Πιτσιλαδή και
το 4ο ΓΕΛ Αγίας Παρασκευής με την καθηγήτρια Γεωργία Τζοβαρίδου ασχολήθηκαν με τα ίδια πουλιά (των σχολείων της Λέσβου) αλλά εστίασαν στο ταξίδι της μετανάστευσης και τις δυσκολίες του.
Τους μαθητές της Αθήνας κατά την περίοδο προετοιμασίας του υλικού τους επισκέφθηκε στα σχολεία τους ο κ. Χρήστος Βλάχος, φωτογράφος άγριας φύσης, και συζήτησε μαζί τους για τα πουλιά και το συναρπαστικό ταξίδι της μετανάστευσης.
Σκοπός της Ημερίδας ήταν να μεταδοθεί μέσα απ’ την περιβαλλοντική έρευνα των μαθητών η γνώση για την άγρια φύση και τους υγρότοπους της Λέσβου, αλλά και η διερεύνηση των τρόπων προστασίας του ιδιαίτερου αυτού περιβάλλοντος, όπως και η τόνωση του ορνιθοτουρισμού στο νησί μας.
Η παρουσίαση των μαθητικών ομάδων είχε μεγάλο ενδιαφέρον.
Τα παιδιά αγκάλιασαν με ιδιαίτερη ευαισθησία το αντικείμενό τους, οι παρατηρήσεις τους χαρακτηρίζονταν από αγάπη για το περιβάλλον που ζούνε, από αγάπη για τα πουλιά και το ταξίδι τους.
Οι επιστημονικές τους περιγραφές εναλλάσσονταν με την απόδοση συναισθημάτων, οι μαθητές ανακάλυψαν την άγρια φύση, την ομορφιά της, τα πλάσματα που ως χθες αγνοούσαν ή δεν είχαν ποτέ δει με προσοχή.
Τις ομάδες πλαισίωσε καταρχήν η κ. Ελένη Γαληνού, η οποία ανέδειξε στον χάρτη της Λέσβου μικρούς και μεγάλους υγρότοπους, μιλώντας για χαρακτηριστικά πουλιά που συναντάμε στο νησί.
Την αγάπη της για το περιβάλλον μοιράστηκαν εξάλλου οι μαθητές στις εξορμήσεις που έκαναν για να παρατηρήσουν τα πουλιά.
Στη συνέχεια, ο κ. Χρήστος Βλάχος, παρατηρητής και φωτογράφος πουλιών στη Λέσβο, μας ταξίδεψε με μαγικό τρόπο μέσα απ’ τις φωτογραφίες του, στο μοναδικό φυσικό περιβάλλον του νησιού, τονίζοντας την πολιτιστική αλλά και οικονομική σημασία αυτού του πλούτου.
Ο κ. Μιχάλης Μπάκας, περιβαλλοντολόγος από την «Επιτροπή Πράσινο Πανεπιστήμιο» του Πανεπιστημίου Αιγαίου, εστίασε στις απειλές που δέχονται οι υγρότοποι και στους τρόπους προστασίας τους (σκουπίδια, υγρά απόβλητα, βιολογικός καθαρισμός Καλλονής, κοπή δέντρων, πλημμύρες, πυρκαγιές, οικοπεδοποίηση κ. ά.).
Η κ. Ντόρα Βακιρτζή ως Πρόεδρος του Ινστιτούτου Κοινωνικής Δυναμικής, επικεντρώθηκε στην κοινωνιολογική προσέγγιση του θέματος, τονίζοντας τη σημασία της συνεργασίας των ανθρώπων για την προστασία του περιβάλλοντος, και του σεβασμού των φυσικών πόρων.
Η κ. Αντιγόνη Μώρου, εκπαιδευτικός, μίλησε καταρχήν για τη «διαφορετικότητα» της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και πώς επιδρά στους μαθητές. Στη συνέχεια, διάβασε αποσπάσματα από τους «Όρνιθες» του Αριστοφάνη όπου μέσα απ’ την αντιπαράθεση των ανθρώπων και των πουλιών αναδεικνύεται η ιδανική πολιτεία των φτερωτών σαν τόπος διαφυγής απ’ την κοινωνική φθορά.
Οι ανακοινώσεις ολοκληρώθηκαν με την παρουσίαση του υγρότοπου του Χρούσου απ’ τον ομώνυμο σύλλογο («Χρούσος»).
Η Ημερίδα έκλεισε τις εργασίες της με το εκπαιδευτικό δρώμενο που παρουσίασαν από κοινού με τη συμμετοχή μεγάλων και μικρών οι εκπρόσωποι της Ορνιθολογικής Εταιρείας, Ευγενία Πανώριου και Ρούλα Τρίγκου.
Το παιχνίδι και η συνεργασία ήταν ο καλύτερος τρόπος για να κλείσει τις εργασίες της αυτή η εκπαιδευτική Ημερίδα για τα πουλιά του νησιού μας. Αποχαιρετήσαμε με συγκίνηση τους μαθητές που θα ταξίδευαν για τη Λέσβο.