Εν όψει της τουριστικής περιόδου, το Συμβούλιο της Κοινότητας Μυτιλήνης σε στενή συνεργασία με την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής και τον Αντιδήμαρχο Νίκο Καρασσάββα, προχωρούν στις ακόλουθες ρυθμίσεις κυκλοφοριακού χαρακτήρα, επί της κεντρικής λεωφόρου Ελ. Βενιζέλου και της περιοχής του κέντρου “Λαδάδικα”:
Α. ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΣΤΟ ΦΑΝΑΡΙ ΣΟΥΡΑΔΑΣ.
Το Συμβούλιο της Δ/Κ Μυτιλήνης εξέτασε την πρόταση – εισήγηση του Προέδρου Πάνου Πίτσιου, η οποία έχει ως ακολούθως:
«Εδώ και καιρό, έχει εντοπιστεί από την πλειονότητα των δημοτών, το μεγάλο πρόβλημα κυκλοφοριακού χαρακτήρα που παρατηρείται στη διασταύρωση των οδών Ελ. Βενιζέλου και Νεομάρτυρος Θεοδώρου (είσοδος για Χρυσομαλλούσα), στο σημείο πάνω από το Ν.Ο.Μ. και ακριβώς μπροστά από το Ξενοδοχείο “ΠΥΡΓΟΣ” Μυτιλήνης (το γνωστό ως “Φανάρι της Σουράδας”). Το πρόβλημα αυτό, που αγγίζει τα όρια του τραγελαφικού, πρέπει να επιλυθεί άμεσα, ενόψει της τουριστικής περιόδου, δεδομένου ότι επιδεινώνει εξαιρετικά την κυκλοφοριακή κατάσταση στη νότια είσοδο της πόλης, ενώ επιπλέον είναι εξαιρετικά επικίνδυνο.
ΠΡΟΒΛΗΜΑ
Συγκεκριμένα, τα οχήματα που κινούνται στην Ελ. Βενιζέλου από τα νότια προάστια προς το κέντρο, συναντούν τον πρώτο φωτεινό σηματοδότη της πόλης, στη διασταύρωση της Χρυσομαλλούσας (λίγα μέτρα πριν το ξενοδοχείο “Πύργος Μυτιλήνης”). Παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχει ειδικός κόμβος λόγω στενότητας δρόμου, η στροφή προς τα αριστερά (Νεομάρτυρος Θεοδώρου) επιτρέπεται, με αποτέλεσμα να παρατηρείται συνεχώς κυκλοφοριακή συμφόρηση, μόλις κάποιο αυτοκίνητο επιχειρήσει να εισέλθει στη Χρυσομαλλούσα. Κι’ αυτό συμβαίνει, γιατί ενώ τα φανάρια είναι “πράσινα” και προς τις δύο κατευθύνσεις, ταυτόχρονα υπάρχει παλλόμενος σηματοδότης (πορτοκαλί τόξο που αναβοσβήνει) προς τα αριστερά. Το πρώτο όχημα που ειδοποιεί με φλάς ότι θα στρίψει, μπλοκάρει όλα τα υπόλοιπα που ακολουθούν, αφού περιμένει επί ώρα ακίνητο, μέχρι που να σταματήσει η συνεχής ροή της αντίθετης και ανηφορικής κατεύθυνσης, πράγμα μάλλον σπάνιο.
Αυτή η ανορθόδοξη κυκλοφοριακή ρύθμιση, ευθύνεται αποκλειστικά:
α) για τα δεκάδες ατυχήματα (συγκρούσεις οχημάτων), που προκαλούνται σε καθημερινή βάση, ιδιαίτερα δε το καλοκαίρι. Δεδομένου ότι η αντίθετη ροή έχει “πράσινο”, οι οδηγοί δεν αναμένουν κινούμενο εμπόδιο και εξακολουθούν την πορεία τους προς το αεροδρόμιο. Ταυτόχρονα το όχημα που στρίβει προς Χρυσομαλλούσα, διασχίζει κάθετα την Ελ. Βενιζέλου, με μεγάλη πιθανότητα να προκληθεί πλαγιομετωπική σύγκρουση.
β) για τη σχεδόν μόνιμη ύπαρξη μιας μεγάλης “ουράς” αυτοκινήτων, που τις ώρες αιχμής μετατρέπεται σ’ ένα ατελείωτο και εκνευριστικό “κομβόϊ”. Το καλοκαίρι δε, με τους ανύποπτους επισκέπτες, οι οποίοι δεν γνωρίζουν καθόλου την ιδιαιτερότητα αυτή, η κατάσταση επιδεινώνεται σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό.
ΒΡΑΧΥΠΡΟΘΕΣΜΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΕΠΙΛΥΣΗΣ:
Για την ερχόμενη περίοδο του καλοκαιριού και για να αποφευχθούν νέα ατυχήματα και η γνωστή κυκλοφοριακή συμφόρηση, είναι προφανές, ότι πρέπει άμεσα να απαγορευτεί η στροφή προς τη “Νεομάρτυρος Θεοδώρου” για τα οχήματα που κινούνται από το αεροδρόμιο προς το κέντρο της πόλης.
Κι’ αυτό γιατί, πρωτίστως πρέπει να δοθεί η έμφαση στην κυκλοφορία των κεντρικών αρτηριών, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για την Ελ. Βενιζέλου που ουσιαστικά “κινεί” όλη τη Μυτιλήνη, και δευτερευόντως στις παρόδους. Η είσοδος στη Χρυσομαλλούσα μπορεί να γίνεται είτε από τις άλλες διόδους (πριν και μετά), είτε από την αντίθετη κατεύθυνση, μετά από αναστροφή στο Ναυτικό Όμιλο Μυτιλήνης. Θα ήταν ακόμη καλύτερο, η διασταύρωση αυτή να γινόταν μόνο έξοδος από τη Χρυσομαλλούσα, αλλά θα απαιτούνταν πολλές αλλαγές σε όλο το σύστημα της κίνησής της, με πρώτη την αλλαγή ροής της «Θεοφιλοπούλου».
ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΕΠΙΛΥΣΗΣ:
Μετά το πέρας του καλοκαιριού, πρέπει να εξεταστεί σε βάθος από το αρμόδιο Τμήμα Συγκοινωνιών, Κυκλοφορίας και Αδειών Μεταφορών της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Λέσβου, σε συνεργασία με την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής και τη Δημοτική Κοινότητα Μυτιλήνης, η δυνατότητα τοποθέτησης κυκλικού κόμβου (round about), τόσο στο σημείο αυτό, όσο και σε άλλα σημεία της Ελ. Βενιζέλου (όπως π.χ. μπροστά από το Ναυτικό Όμιλο Μυτιλήνης, μπροστά από την είσοδο της Μαρίνας, κ.λπ.), αλλά και σε άλλα σημεία της πόλης γενικότερα (όπως π.χ. μπροστά από το ξενοδοχείο Blue Sea, κ.λπ.). Η τεχνική αυτή της τοποθέτησης κυκλικών κόμβων “round abouts” (ακόμη και πάρα πολύ μικρών), χρησιμοποιείται κατά κόρον σε πάρα πολλές πόλεις της Ελλάδας και του εξωτερικού και επιλύει με τον καλύτερο τρόπο αντίστοιχα κυκλοφοριακά προβλήματα, χωρίς να χρειάζονται ούτε φωτεινοί σηματοδότες, ούτε παράλληλοι κόμβοι (προτεραιότητα πάντα έχουν τα κινούμενα οχήματα πέριξ του “round about”, ενώ όσα εισέρχονται σ’ αυτό έχουν “STOP”). Στη Λέσβο δεν έχει ποτέ και πουθενά εφαρμοστεί η εξαιρετικά αποτελεσματική αυτή τεχνική, με αποτέλεσμα να είναι εντελώς άγνωστη μέχρι σήμερα. Ωστόσο, αν εφαρμοστεί πιλοτικά σε ένα δύο σημεία, άπαντες θα αντιληφθούν τη χρησιμότητά της».
Τόσο το Συμβούλιο της Κοινότητας Μυτιλήνης, όσο και η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής αποφάνθηκαν θετικά και έκαναν αποδεκτή την εισήγηση του Προέδρου Πάνου Πίτσιου, θεωρώντας ότι είναι άμεσης προτεραιότητας η απαγόρευση στροφής προς τη Χρυσομαλλούσα, προκειμένου να αποτραπούν νέα ατυχήματα από πλαγιομετωπικές συγκρούσεις το καλοκαίρι.
Β. ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟΣ ΚΟΜΒΟΣ ΣΤΟ ΣΗΜΕΙΟ “ΦΟΡΟΣ” ΣΟΥΡΑΔΑΣ.
Το Συμβούλιο της Δ/Κ Μυτιλήνης εξέτασε την πρόταση – εισήγηση του Προέδρου Πάνου Πίτσιου, η οποία έχει ως ακολούθως:
«Το κυκλοφοριακό πρόβλημα του σημείου “Φόρος” στην περιοχή Σουράδα Μυτιλήνης, αν και υφίσταται εδώ και δεκαετίες, αν και είναι γνωστό σε όλους τους αρμοδίους, αν και έχει καταγγελθεί & δημοσιευθεί κατ’ επανάληψη, λύση δεν έχει δοθεί ποτέ και ο κίνδυνος να προκληθούν θανατηφόρα δυστυχήματα, ελλοχεύει ανά πάσα στιγμή.
Ο συγκεκριμένος κόμβος – “διχάλα” των οδών Ελ. Βενιζέλου & Μούρα, «γνωστή καρμανιόλα», είναι ένα σημείο που έχουν μέχρι σήμερα προκληθεί εκατοντάδες τροχαία ατυχήματα, δεδομένης της μεγάλης ταχύτητας που αναπτύσσουν τα οχήματα που κινούνται επί της «Ελ. Βενιζέλου» και της ταυτόχρονης εξόδου από τη «Μούρα». Επιπλέον αποτελεί και σημείο διάβασης των πεζών, χωρίς να υπάρχει ούτε καν διαγράμμιση.
Τα καλοκαίρια μάλιστα, η κατάσταση γίνεται εξωφρενική, με ευκολία θα λέγαμε τριτοκοσμική, αφού όπως είναι φυσικό, οι ξένοι οδηγοί και περαστικοί δεν είναι γνώστες του προβλήματος, με αποτέλεσμα να έχουμε σε καθημερινή βάση τροχαία ατυχήματα.
Η τοποθέτηση συνδυασμένα ή εναλλακτικά: α) ειδικού τριγωνικού κόμβου, β) κόμβου κυκλικής τροχιάς (round about), γ) φαναριών κυκλοφορίας, δ) ειδικής σήμανσης ανώτατου ορίου ταχύτητας, ε) διαγράμμιση διάβασης πεζών ή η εφαρμογή οιασδήποτε λύσης επιλεγεί από ειδικούς συγκοινωνιολόγους, είναι επιτακτική και άμεση, για να μην θρηνήσουμε θύματα.
Κατά την ενημέρωση που έγινε από υπηρεσιακούς παράγοντες του Δήμου Λέσβου, δόθηκε η πληροφορία ότι υπάρχει σχετική μελέτη, που έχει εκπονηθεί πριν από πολλά χρόνια και η οποία ποτέ δεν εφαρμόστηκε, για διάφορους λόγους.
Προτείνεται σε συνεργασία με τον Αρμόδιο Αντιδήμαρχο κ. Νίκο Καρασσάβα και την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου, η επικαιροποίηση της υφιστάμενης μελέτης και στη συνέχεια η ολική εφαρμογή της».
Τόσο το Συμβούλιο της Κοινότητας Μυτιλήνης, όσο και η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής αποφάνθηκαν θετικά, έκαναν αποδεκτή την εισήγηση του Προέδρου Πάνου Πίτσιου και αποφασίστηκε να προχωρήσει η Τεχνική Υπηρεσία στην επικαιροποίηση της υφιστάμενης μελέτης και στη συνέχεια η εφαρμογή της.
Γ. ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΗ ΣΤΑ ΛΑΔΑΔΙΚΑ.
Κατόπιν αιτήματος πολιτών & επιχειρηματιών της περιοχής “Λαδάδικα”, για πεζοδρόμηση της οδού Χίου και ρητή απαγόρευση διέλευσης και στάθμευσης οχημάτων, η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής έκανε ομόφωνα αποδεκτό το αίτημα, αποδεχόμενη και τη θετική εισήγηση του Προέδρου της Δ/Κ Μυτιλήνης Πάνου Πίτσιου και του μέλους του Συμβουλίου Μαρίας Χρήστου.
Δεδομένης της πάγιας απόφασης του Συμβουλίου της Μυτιλήνης για αξιοποίηση της ευρύτερης περιοχής “Λαδάδικα”, θα ακολουθήσουν και άλλες προτάσεις για περαιτέρω ανάπλαση, αναβάθμιση και τουριστική εκμετάλλευση, με μετατροπή των χρήσεων του συνόλου των οικημάτων σε υγειονομικού ή ευρύτερου τουριστικού ενδιαφέροντος.
Η φιλοσοφία που θα ακολουθηθεί στο σύνολό της, είναι ότι όλα τα στενοσόκακα της περιοχής, θα αξιοποιηθούν με παρεμβάσεις που αναφέρονται σε πλακοστρώσεις, πεζοδρομήσεις, εξωραϊσμούς, παραδοσιακούς φωτισμούς, απαλλοτριώσεις εγκαταλειμμένων κτηρίων και σε όλα εκείνα τα στοιχεία που θα προσδώσουν στην περιοχή αυτή του ιστορικού κέντρου, παραδοσιακό και ταυτόχρονα εμπορικό χαρακτήρα. Επίσης σε ορισμένα σημεία θα τοποθετηθούν πέργκολες, παγκάκια, βρύσες, κ.α., προκειμένου να δημιουργηθούν ειδικές διαδρομές περιπάτων αστικού τοπίου, που θα αποτελέσουν πόλο έλξης του επισκέπτη.
Η πρωτοβουλία αυτή, εντάσσεται μέσα στο πλαίσιο πολύ παλαιότερης πρότασης, που δεν έχει υλοποιηθεί μέχρι σήμερα και η οποία αναφέρεται στη δημιουργία συγκεκριμένων περιπατητικών διαδρομών που θα ξεκινούν από το Αρχαίο Θέατρο ή το Μεσαιωνικό Κάστρο και θα περιλαμβάνουν ορισμένους δρόμους της παλιάς πόλης, μέρος της αγοράς και αρχαιολογικούς χώρους της περιοχής. Επιπλέον η πρόταση περιλαμβάνει τη δημιουργία μιας υπαίθριας αγοράς (open air market), όπως συμβαίνει σε πολλά νησιά της Ελλάδας, η οποία θα προσδώσει τουριστική ανάπτυξη στην περιοχή και κυρίως την Επάνω Σκάλα, μετατρέποντάς την στο «Μοναστηράκι» της Μυτιλήνης. Στη συνέχεια, οι περιπατητικές αυτές διαδρομές, υπό τον εμπορικό τίτλο «Μονοπάτια του χθες στην πορεία του αύριο», θα προωθηθούν κατάλληλα, μέσω ενός πλήρους πακέτου marketing – μέτρων προώθησης του ιστορικού κέντρου.
Επί τη ευκαιρία, το Συμβούλιο της Μυτιλήνης συγχαίρει τις επιχειρήσεις που ήδη έχουν δραστηριοποιηθεί, με εξαιρετικές παρεμβάσεις στα μικρά στενά δρομάκια της περιοχής και προσκαλεί όσους έχουν νέες συγκεκριμένες προτάσεις αναπλαστικού χαρακτήρα να έρθουν σε επαφή με το Γραφείο της Κοινότητας Μυτιλήνης (Ασκληπιού 34, Χρυσομαλλούσα, τηλ. 22510 22143, email: syndesmos1954@otenet.gr).